A teljesítmény elismerése, értékelése kisgyermek korunk óta fontos szerepet játszik az életünkben. Éppen ezért az elvégzett munka minősítése a dolgozók számára nagy jelentőséggel bír.
Gyakorlati tapasztalatom alapján a munkavállaló számára több mint 85% súllyal bír az érdemi, objektív értékelés, visszacsatolás.
A teljesítmény értékelés egy összetett és komplex feladat, mind tervezés és mind legbonyolítás kapcsán. Jelen írással a célom az, hogy egy átfogó képet adjak az értékelés fontosságáról és gyakorlati oldalról összegezzem a főbb pontokat a kialakításhoz, lebonyolításhoz.
Munkavállalói és munkaadói oldal számára is kiemelten fontos, így nem mindegy, hogy
A gyakorlat azt mutatja, hogy ahol ezek az értékelési rendszerek alapos tervezés után kialakításra, bevezetésre került, sőt működtetve van, ott ad egy keretet és stabilitást mind a két félnek.
Ezek az értékelések lehetőséget adnak arra, hogy összegzésre kerüljön a munkavállaló addigi teljesítménye és iránymutatást kapjon a jövőbeni egyéni és csapat célok kapcsán.
Az értékelések bevezetése előtt kiemelten fontos ismerni a vállalati stratégiát és célokat. Hiszen mindig valami cél és elvárt eredmény irányába végezzük az értékeléseket.
Két fő irányból lehet megközelíteni, hogy vállalati vagy egyéni célról beszélünk.
A cél és elvárt eredménynek összhangban kell lennie, ezek tű pontos meghatározása után lehet minőségi értékelési rendszereket kialakítani.
(teljesség igénye nélkül)
(teljesség igénye nélkül)
Az értékelések kapcsán a tapasztalatom azt mutatja, hogy a leggyorsabb válasz a vezetők részéről, hogy „rohanok, erre nincs időm”. Sokan nyűgnek élik meg. Sőt az sem ritka, hogy karácsonykor van egy 10 perce beszélgetés és ezzel le is van zárva.
Való igaz, hogy az értékelések időt, energiát igényelnek a vezetők, dolgozók és HR részéről. Nem az a cél, hogy több legyen a feladat, hanem hogy eredmény érjünk el. Így fontos, hogy az értékeléseket úgy kell kidolgozni, menetet úgy kell kialakítani, hogy működtethető legyen.
Mert hiába van egy jól kidolgozott terv, ha az nem működik a gyakorlatban. Sőt van egy jó terv, menetrend de nem alkalmazzák a gyakorlatban.
A lebonyolítás előtt mikor már a fenti lépések készen vannak, fontos az önellenőrzés. Segítség képpen álljon itt támogató kérdések, hogy ne csak a papíron mutasson jól hanem a gyakorlatban is alkalmazható legyen.
A standard értékelések egyirányú közlésű volt. Azaz a vezetők értékelték a munkatársat. Általában évente.
Szakmai javaslatom, hogy ez a módszer már nem ad teljes képet, minőséget és gyakorisága is ritka. Ezt nem javaslom.
Javaslom, hogy az értékelések gyakorisága minimum fél évente legyen, természetesen cég dinamikája, kultúrája, sajátosságai határozzák meg, de ez a minimum javaslatom. Természetesen ennél gyakoribb értékelést is hozhat magával. Nem ritka a negyedéves értékelés sem.
Az értékelések szerves részét kell, hogy képezze, hogy a dolgozó önértékelést is tegyen. Hatalmas és látványos a különbség egy egyirányú vezetői közlés és egy két irányú kommunikáció között, ahol aktív résztvevője a dolgozói. Erős tükröt mutat, hogy a dolgozó hogyan látja saját teljesítményét és vezetője. Sőt az értékelés szerves része kell, hogy legyen, hogy előre mutató, cél meghatározó legyen.
Amennyiben a fenti metodika alapján már működik egy értékelési rendszer, akkor a következő értékelési szintnek a 360 fokos értékelést tartom.
Figyelem! Azon cégek esetében nem vagy csak ritkán vezetői vélemény megosztás van, azon szervezetek esetében nem javaslom, hogy a 360 fokos értékeléssel kezdjenek. Ez olyan mintha valaki az alapozás nélkül kezdene építkezni.
Ahol eddig nem voltak értékelések vagy nem volt teljesítmény értékelés a gyakorlat része, ott ez a szervezeti kultúra nem ismert, így több a hibázási lehetőség.
A 360 fokos értékelés során a dolgozóval kapcsolatban álló személyek értékelik, jellemzik a munkavállaló teljesítményét. Ebben az esetben nem csupán a vezető, hanem a kollégák, beosztottak, és ügyfelek egyszerre véleményezik az egyén tevékenységét.
Keress bizalommal, hogy a minőség irányába induljon el a céged a munkatársi csapatoddal. Alakíts ki minőségi teljesítmény értékelő rendszert, hiszem eredményességed 80%-ban munkatársi csapatodtól függ.
Ezen folyamatok kialakításában és minőségi megvalósításában tudom cégedet támogatni.
Kapcsolatfelvétel: hr@jobtraining.hu
Hogyan akarod motiválni és mérni az eredményességüket?
Tegyél már ma lépést a céged fejlődése érdekében.
(JobTraining)
#jobtraining #valtoztass #munkahely #siker #karrier #sajatkarrier #coach #karriercoach #valtozas #onismeret #cel #csinaldaztamitszeretsz #allasinterju #bertargyalashaladas #fejlodes #boldogsag #imadomahivatasom #ertekeles #teljesitmenyertekeles
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |