18 hiba a munkaerő felvétel kapcsán munkaadói oldalról
Számtalan cikk, leírás született már arról, hogy milyen buktatói vannak az álláskeresésnek az álláskeresői oldalról.
Én is készítettem egyet, hogy nézzük végig, milyen kihívásokkal szembesülnek az álláskeresők.
De nézzük meg a másik oldalt, a munkaadót.
A kiválasztási folyamat komoly szakmai felkészülést, felépítést, stratégiát kíván meg a cégtől. Jó nevű cégek erre időt és energiát áldoznak, mert tudják, hogy hosszútávú befektetés a munkaerő felvétel.
Munkaadók esetében vagy HR munkatárs végzi, koordinálja a kiválasztási folyamatot, vagy maga a szakmai vezető.
Munkaerőfelvétel során is számtalan kihívással találkozik a munkaadó, a megbízott munkatárs, nézzük ezeket végig, hogy kerüld el a hibákat, figyelj rájuk, ezzel növelve a hatékonyságot és eredményességet.
Legyen szempontrendszer a munkaadóknak, hogy minőségi munkaerő kiválasztási folyamat valósuljon meg.
Bizony a munkaerő áramlást is tervezni kell, akár elbocsátásról, akár felvételről van szó. Csak akkor tud egy cég hatékonyan működni, ha HR tervezést is végez: munkaerő létszámát, minőségét, feladatokat, elvárt eredményeket tekintve.. A tervezés hiánya hosszútávon komoly vakfoltokat eredményezhet.
Az elmúlt 18 év alatt ezzel számtalanszor találkoztam, hogy a beosztást, az osztályt tudják a vezetők, de valójában, hogy mögötte mit várnak el az új munkatárstól nem tudják. Kulcsfontosságú, hogy a legapróbb részletekig tudjuk, hogy kit, mire szeretnénk felvenni és milyen eredményt várunk elaz adott munkakörrel szemben.
Az álláshirdetés minősége is kiemelt helyen szerepel. Az álláshirdetés segítségével szólítjuk meg a célcsoportunkat, így elengedhetetlen, hogy minőségi munkát végezzünk.. Ha hiányos, túl általános a megfogalmazás, ne csodálkozzunk, ha nem a várt minőségű vagy mennyiségű önéletrajz érkezik be.
Vannak cégek, ahol külső segítséget vesznek igénybe a munkaerő keresés végett. Ezen cégeknél már biztos HR-esek is vannak, így alapos kérdezéstechnikával összeállítanak egy részletes profilt, hogy valójában a cég kit keres. A hiba ott szokott lenni, hogy nem is tudjuk pontosan mit akarunk. A másik hiba, hogy nem reagálunk időben és érdemben a cégeknek vissza, hogy milyen a jelölt.
Mérhetetlenül elszomorít, ha ilyet hallok vagy látok, hogy a munkaadói oldalról az interjúztató a jelölttel alá – fölé rendeltségi viszonyt alakít ki. Hatalmas hiba és a tisztelet teljes hiánya. Soha ne éljünk vissza a pozíciónkkal!
Az állásinterjú, ha tetszik, ha nem, ha bevalljuk, ha nem, egy stresszhelyzet. Könnyítsük meg a jelöltnek azzal, hogy emberségesek vagyunk és nem fokozzuk a feszültséget. Soha nem ismerjük meg igazán, ha nincs egy indító emberi beszélgetés vagy feszült hangulatban vezetjük végig az interjút.
Soha nem jó, ha késünk, de sajnos néha előfordul. Itt ennek a nem megfelelő kommunikálása szokott gondot, feszült hangulatot okozni, amivel úgy szintén ronthatjuk a minőségét a felvételnek.
Tényleg nem tudom ezt megérteni, hogy ez visszatérő gond. Amennyiben valaki megtisztelt jelentkezésével, vagy akár már interjún is volt, MINDEN körülmények között vissza kell jelezni a megígért módon – tiszteljük egymást. Nem utolsó sorban céged megítélése szempontjából is fontos.
Az állásinterjú a kérdések terepe, de a válaszoké is. Ne felejtsük, hogy itt nem csak a jelölt mutatkozik be, hanem igenis a cégnek is be kell mutatkoznia. Be kell mutatni a munkakört, feladatokat, elvárt eredményeket. Ennek hiánya komoly gondot tud mindkét félnek okozni, hiszen ha nem tudunk minden információt, hogyan lehet a legjobb döntést meghozni?
Egy régi kedves megbízom az első tárgyalásunk során azt mondta, hogy ő már vett fel embert és kérdezni is tud, nem érti mit lehet ezen cifrázni, a kérdés az csak kérdés. Majd végig csináltunk egy felépített (stratégia, tervezés!!!! lásd első pontok) interjút, ahol igenis szerepelt a kérdezéstechnika minden fajtája. Pont azért, hogy a lehető legjobban megismerhessük a jelöltet. A hiányos, hibás, igénytelen kérdés hatalmas hiba! Meg kell tanulni kérdezni, ami valljuk be őszintén, nem is annyira egyszerű. (Zárójelben jegyzem meg, hogy az említett munkaadóval több közös interjúnk is voltJ).
Amit vállal a munkaadó a jelölt irányába, úgy bizony azt tartani kell. Itt minden szempontból fontos, hogy tartsuk be a vállalásainkat.
Nem szeretném túlbeszélni. Bejelentés, munkaszerződés, munkaköri leírás kötelező!
Legnagyobb örömömre egyre több munkaadó foglalkoztat siket és nagyothallókat. Itt más menetben és nyelven van az interjúztatás. Hatalmas hiba, ha nem figyeljük, tiszteljük az igényeiket és nem teremtünk olyan közeget, ahol biztonsággal és minőségben tudnak bemutatkozni.
Az interjú során sokszor azzal küzdenek a munkaadók, hogy egy emberibb, feszültségmentes légkör legyen, lásd 5. pont, ahol komoly hátrányt jelent, ha alá-fölé rendeltségi viszonyt alakítasz ki. A másik oldalra sem jó átlendülni, amikor túl barátkozós stílusra veszed. Soha nem felejtem egy szakmai vezetővel interjúztattam egy pályázót. 10 percen belül olyan szimpátia alakult ki a vezető és pályázó között (ezzel nincs is baj), hogy teljesen magántémákra, hobbikra terelődött a téma, sőt a vezető (!) annyira belefeledkezett magába, hogy levette a cipőjét és a székben törökülésben folytatta az interjút. Nem kicsi kihívás volt a megfelelő mederbe terelni az interjút. Komolytalanságot és teljesen kidobott időt jelent.
Az interjú végén mindig kell egy lezáró, összegző résznek lennie, ennek hiánya is bizonytalanságot adhat a pályázó számára. Tájékoztasd, hogy mikor, milyen formában adsz visszajelzést a kiválasztás további lépéseiről.
Szervezetbe történő hatékony integráció része a preonboarding és az onboarding. Itt kerülnek meghatározásra, hogy milyen elvárások, ütemezés van az új munkatárs irányába. Komoly hiányosságok és vakfoltokat eredményezhet ennek hiánya.
Minden új munkatársnak ajánlott egy mentor, aki végigviszi és támogatja szakmai fejlődését. A betanulás és szervezetbe történő integrációja lassulhat, illetve csorbát szenvedhet.
Egy új munkatárs önjárósága a cég folyamataitól és onboarding programjától is függ. Bár a teljes munkavállalói életciklus alatt fontos a visszajelzés, így ez érvényes a próbaidő alatt is. Objektív és reális visszacsatolást kell adni, hogy miként teljesít, esélyt adva a javításra, vagy egy újabb lendületet adni neki, hogy jó úton jár.
Ahogy a fenti lista is mutatja, összetett és komplex feladat a munkaerő felvétel.
Stratégia, cél, igény meghatározás hiányában pedig hosszútávon nem is hozza meg a kívánt eredményt.
Ne feledd, hogy céged hatékonysága 80%-ban attól függ, hogy kivel dolgozol együtt. Fektess hangsúlyt minőséget, hogy a legjobb embereket találjátok meg cégetek számára.
Bízd szakemberre a munkaerő felvételt, hogy időt, energiát spórolj és szakmai segítséget kapj, amivel növelheted céged eredményességét és nem utolsó sorban komoly megítélést is kaphat céged, hogy miként törődik a munkavállalóival az igény megfogalmazásakor már.
Keress bizalommal, hogy megtaláld célodnak, személyiségednek megfelelő hivatást, ha pedig munkáltató vagy az ideális munkatársadat.
Cél és Önismeret alapú karrier tanácsadás és karrier coaching.
Gyakorlatban működő, komplex HR megoldások.
#jobtraining #valtoztass #munkahely #siker #karrier #sajatkarrier #coach #karriercoach #valtozas #onismeret #cel #csinaldaztamitszeretsz # #allasinterju #bertargyalashaladas #fejlodes #boldogsag #imadomahivatasom #boldogkarrier #munkaerofelvetel #hibalehetoseg #akadaly
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |